Lotsbåten och båtmannen

Båtmannen tar lotsen till och från fartygen. I alla väder, året runt, dygnet runt.

”Nu har jag satt min sista potatis”

Oktober 1969. En kraftig storm har under en veckas tid gjort havet rejält oroligt runt Landsort. Det är kväll och mörkt. Vinden har lagt sig lite, men det kommer fortfarande 4–5 meter höga vågor söderifrån. Båtmannen Leif Lademark åker iväg med lotsbåten Landsort II från Österhamn. Han ska in till Ankarudden på fastlandet och hämta en lots som ska ut och ta ett väntande fartyg in till hamn i Södertälje.
Det blåser akterifrån. Plötsligt, när Leffe tittar framåt, är vattnet borta! Lotsbåten ligger på toppen av en stor våg och störtdyker sedan snett neråt. Nästa våg trycker på lotsbåten ännu mer, framåt och neråt. Den tunga lotsbåten slår runt, sakta, som i slow-motion. Leffe håller sig i ratten, och när båten vrider sig ner åt sidan promenerar han upp längs väggen. Och står sedan på innertaket!
Lotsbåten hänger så en stund. Kölen uppåt, masten rakt ner i vattnet. Leffe står på taket i styrhytten. Motorn fortsätter att gå. Han hinner lägga märke till att det sprutar vatten genom de två nyckelhålen i dörrarna. Han tänker att det var tur att han hade stängt alla rutor innan han åkte. Dem har man annars ofta öppna i dåligt väder för att kunna se bättre.
Leffe berättar: ”Trodde vi var på väg ner i djupet nu. Nu har jag satt min sista potatis”. Men så fortsätter lotsbåten att vända runt. Leffe promenerar över på den andra väggen och kommer ner på golvet igen. ”Där stod jag, förvånad, blek och skrämd”, som Leffe uttrycker det. Sedan fortsätter han mot Ankarudden.
Efteråt blev det mycket skratt åt Leffes fotspår på väggar och tak i hytten. Och mycket rengöring i maskinrummet.

Lotsbåten Landsort II

Det är väldigt ovanligt att en lotsbåt slår runt. Den lotsbåt som Leif Lademark gick runt med var en kutter. Sådana båtar är byggda för att kunna gå runt. De är i stort sett helt runda under vilket gör dem sjösäkra, men de gungar mycket! När det är extremt dåligt väder använder man just kuttrarna, och andra typer av lotsbåtar får stanna i hamn.

Lotsbåtens historia på Landsort

Lotsbåtens historia

Följ med lotsbåten ut ur Västerhamn

Ut ur Västerhamn

Hitta till lotsbåtshamnen

Upptäck mer

Argo

Med en last på 140 ton gatsten går galeasen Argo på grund i dimman söder om Landsort, 1924.

ERSTA Skenmål

Här skulle anfallande flyg luras att skjuta mot fel mål

ERSTA Södra kanonen

Kal hjässa kvar, härlig utsikt, värd en avvikning från grusvägen