Fartyget och lotsen
Lotsen måste vara förberedd på grov sjö, mörker, nya obekanta fartyg – men det här skulle väl inte kunna hända
LATITUD: 58.739909
LONGITUD: 17.865746
En vanlig dag på jobbet år 1977
Sen förmiddag, onsdagen den 26 oktober. Det blåser svag vind, sikten är god. Det ryska tankfartyget Tsesis med 16 000 ton tjockolja är på väg från Klaipeda i Litauen till Södertälje. Lotsbåten åker iväg för att möta tankfartyget, och två sjömil söder om Landsort går lotsen Hjalmar Nordenberg ombord på Tsesis. Hjalmar är en erfaren lots; han gör nu sin drygt tusende lotsning i den här farleden upp mot Södertälje. Nu hälsas han välkommen upp på bryggan av befälhavaren. Där finns även en andrestyrman, utkiken samt rorsmannen. Fartyget går in i Södertäljeleden i sedvanliga 11–12 knop. Allt är som vanligt.
… som blir till en mardröm
En halvtimme senare, en bit in mellan skären. Fartyget ligger som det ska i farleden. Enligt sjökortet är det 20 meter djupt här.
Då händer det, klockan fem minuter över elva! Det som inte ska kunna hända. Fartyget slår emot ett undervattenshinder och man stänger genast av motorerna. Fartygets skrov har fått allvarliga skador och går sönder – med 16 000 ton tjockolja ombord. Hur kunde det hända?
En allvarlig kartteknisk miss och mycket lärande
Det visar sig att det stod fel i sjökortet. Sjöfartsverket hade inte satt ut ett grund som man där faktiskt hade känt till i åtta år.
Som tur är inträffar olyckan precis vid Askölaboratoriet som tillhör Stockholms universitets Östersjöforskningscenter. Kustbevakningen är snabbt på plats med oljelänsar. Samtidigt kan forskarna på närliggande Askö rycka ut för att ge en helhetsbild av utsläppets effekter med metoder från ekosystemforskningen.
Återhämtningen efter Tsesis-olyckan tog flera år. Resultaten visade bland annat att effekterna på strandmiljöerna i stort sett var kortvariga och att miljöerna, både ovan och under vattnet, nästan helt hade återhämtat sig inom ett år. Men effekterna på de djupa bottnarna var mer långvariga. Tydliga effekter kunde ses bland bottenlevande djur som märlkräftor och musslor i åtminstone tio år efter olyckan.
Idag står en fyr där Tsesis gick på grund, och Sjöfartsverket har rättat sina sjökort. Man har dessutom lagt ut elva lysbojar och byggt tre nya fyrar i Södertäljeleden.
Lotsens historia på Landsort
Björn Öberg berättarLotsen går ut – 1930
Prins Wilhelm berättarVar finns fartyg just nu?
AIS-systemetHärirån får du bäst överblick över sjöfarten
Upptäck mer
ERSTA Batteristaben
En plats att begrunda försvarshemligheters förgänglighet
Rysshärjningarna
När kriget kom till Landsort – 1719
Vikingatid
Här höll säljägarna och fiskarna till för 1 000 år sedan