Paula Faulbaums

I oktober 1941 upp mot Landsorts fyr kommer, under befälhavaren kapten Plinsky, den tyska lastångaren Paula Faulbaums på sin vanliga trad från Stettin via Oskarshamn till Västerås. Den här gången navigerar man fel i det dåliga vädret.

Den 18 oktober klockan 22

Det är lördagskväll. Vädret är minst sagt ruggigt. Vinden har nått kulingstyrka, nästan storm, 18-20 meter per sekund, från sydost. Sjön är grov och brytande. Sikten är begränsad av ett fint duggregn, som ibland övergår i täta regnbyar. Lotsen Hans Sjöblom, som är förste man, har vakten i lotsutkiken mellan åtta och tio på kvällen. Han spanar träget ut i mörkret genom fönstret. Plötsligt tycker han sig se ett svagt ljus i mörkret. Efter några minuter är han viss om att det är ett större fartyg. Han väcker andre man och de ger sig av ut till fartyget.

När Hans Sjöblom kommer ombord i fartyget, Paula Faulbaums, kan han konstatera att det är i ballast, redan hade varit på grund och är läck. Besättningen har redan packat ihop sina tillhörigheter och vill lämna fartyget. Hans Sjöblom lyckas förhindra detta och i samråd med befälhavaren beslutas att försöka få fartyget i lä. Man ankrar på en plats mellan Västerhamn och Jutvik och hoppas att fartyget senare ska kunna bärgas. Hela besättningen 17 man räddas av lotsarna på Landsort och inkvarteras hos militären på ön. Besättningen förs senare till Stockholms sjömanshem.
Klockan 2 på natten ses Paula Faulbaums för sista gången över vattenytan. På söndagsmorgonen kan man konstatera att hon har gått till botten. Nu står hon kölrätt på 50 meters djup.

Dykbarhet

Vraket anses innebära mycket avancerad dykning och rekommenderas inte för ovane.
Det är ett vrak som kräver blandgas. Hon står upprätt på en brant från 48 m (fören) ned till 73 m (aktern).
Det är ett i hög grad intakt vrak med en stor överbyggnad helt i trä. I början på 1990-talet var trä- och mässingdetaljer fortfarande bra bevarade.
Dykaren David Andersson har lagt ut en filmning från 2016.

Kapten Plinskis berättelse om räddningen

Historien om räddningen (PDF)

Djupdyk på vraken i Östersjön

Museum of Wrecks

Hitta till

Upptäck mer

Labyrinten

Ett skydd mot havets faror och en besvärjelse om god fångst

ERSTA Södra kanonen

Kal hjässa kvar, härlig utsikt, värd en avvikning från grusvägen

Severn

Septemberkväll 1832, kommer från Bergen. Resan slutade vid Landsort